تبیان، دستیار زندگی

تزئین میوه شب یلدا برای مدرسه بچه‌ها

مردم ایران هر ساله در سی آذر ماه (مصادف با شب یلدا است) را جشن می گیرند و چند سالی است که در مدارس این مراسم سنتی نیز جشن گرفته می شود. با نزدیک شدن شب یلدا، مدارس و دانش آموزان نیز سفره‌‌ی یلدا می‌چینند تا به نوبه‌ی خود در این جشن باستانی سهیم باشند ودر خصوص آداب و رسوم این جشن آگاه شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشن یلدا
با برگزاری جشن یلدا در مدارس دانش آموزان با فرهنگ اصیل ایرانی و گرامی داشتن این آداب که شامل دیدار بزرگترها و احترام به آن ها، حافظ خوانی و شکرگزاری از خداوند به خاطر نزول برکات آسمانی می باشد به شکلی زیبا و خلاقانه آشنا می شوند.

در این روز هر یک از دانش آموزان به نوبه خود با تدارک دیدن میوه و خوراکی های تزیین شده سهمی در برپایی این جشن را بر عهده می گیرند.

حافظ خوانی

یکی از فعالیت‌هایی که در شب یلدا انجام می‌شود، خواندن شعرهای حافظ و گرفتن فال حافظ است. برای برگزاری مراسم یلدا در مدرسه، می‌توانید آن‌ها را با اشعار حافظ آشنا کنید.

جشن یلدا

آموزش تزیینات مخصوص شب یلدا به دانش آموزان

ما ایرانی ها هر سال با تمام شدن پاییز و فرا رسیدن زمستان اولین شب این فصل را که در واقع بلندترین شب سال است را در کنار خانواده و بزرگان فامیل جشن می گیریم و با خوشی و شادی سپری می کنیم.

در این شب زیبا خانواده ها انواع سفره آرایی و تزیینات را انجام می دهند تا شبی خاطره انگیز و به یادماندنی را در کنار هم داشته باشند. اغلب افراد سعی می کنند با تزیین خانه برای شب یلدا این شب را زیباتر و به یادماندنی تر نمایند.

ایده برگزاری جشن یلدا چند سالی است که در مدارس و مهدکودک ها مطرح شده است و در بعضی از مدارس با نزدیک شدن شب یلدا برای دانش آموزان و با همکاری و مشارکت آن ها به منظور آشنایی با سنت دیرینه شب یلدا انواع تزیینات و چیدمان را با استفاده از نمادهای مختص این شب برگزار می کنند.یکی از ایده های جالب و سرگرم کننده برای دانش آموزان برپایی جشن یلدا در مدارس و مهدکودک ها می باشد تا به نحوی آن ها را با آداب و رسوم قدیمی و کهن ایرانی آشنا کنند، تزیین میوه شب یلدا، تزیین کیک و شیرینی برای شب یلدا، تزیین پشمک شب یلدا، تزیین میز و سفره آرایی مخصوص شب یلدا و… از جمله فعالیت هایی است که اغلب در این شب انجام می گیرد و به برگزاری هر چه بهتر شب یلدا کمک می کند.

جشن یلدا

انتخاب تم یلدایی

انتخاب یک تم خاص، ایده‌های تزیینات چیدمان سفره‌ی یلدا را هدفمندتر و منظم‌تر می‌کند. از دانش آموزان بخواهید یک تم را با اتفاق آرا انتخاب کنند و دیگر تزیینات را هماهنگ با آن انتخاب کنند.

 

 تزیین ظرف میوه‌ی شب یلدا

تزیین ظرف میوه‌ی شب یلدا

انواع میوه‌‌ها مانند مرکبات و ... نیز در شب یلدا خورده می‌شود. تزیین میوه، سفره‌ی یلدا را زیباتر و چشمگیرتر می‌کند. 

 تزئین آجیل شب یلدا

تزئین آجیل شب یلدا

یکی دیگر از تنقلات مرسوم شب یلدا، آجیل است. ایده‌های متنوعی برای تزیین آجیل شب یلدا وجود دارد که با کمی خلاقیت به خوبی اجرا می‌شوند.

تزئین ژله و دسر شب یلدا

تزئین ژله و دسر شب یلدا

ژله و دسر نیز از تنقلات محبوب سفره یلدا محسوب می‌شوند که بچه ها به کمک بزرگسالان می توانند آن را به شیوه‌های متنوعی تزئین کنند.

تزئین کیک و دسر برای شب یلدا

تزئین کیک و دسر برای شب یلدا

از دیگر تنقلات میز یلدا، کیک مخصوص یلداست برای تزئین این کیک‌ها می‌توان با طرح هندوانه و انار کیک تان را تزیین کنید.

درست کردن طرح هندوانه با کاردستی برای شب یلدا

درست کردن طرح هندوانه با کاردستی برای شب یلدا

ایده برای تزئین شب یلدا برای مدرسه می‌تواند هر چیزی که بچه ها را با مراسم یلدا آشنا می‌کند، باشد. هدف از این کارها، آشنایی دانش آموزان با مراسم سنتی یلدا و تقویت مشارکت بین آن‌ها است. بنابراین بهتر است که تزیین سفره یلدا کار دست خود دانش آموزان باشد، حتی بعضی از تزیینات را می‌توان با کاردستی‌ها تهیه کرد.

بچه‌ها چیزهای بسیاری را علاوه بر درس و مشق در مدرسه می‌آموزند که یکی از آن‌ها آداب و رسوم کهن است.

یلدا یکی جشن‌های کهن ایرانیان محسوب می‌شود که علاوه بر اینکه ریشه‌ای تاریخی دارد، آداب و رسوم مخصوصی را نیز داراست که باید به کودکان نیز آن را آموزش دهیم.

یکی از ایده‌هایی که برای آشنایی دانش آموزان با شب یلدا در مدرسه وجود دارد، چیدن سفره‌ی یلدا و تزیینات مربوط به آن توسط خود دانش آموزان است.

با این روش می‌توانیم علاوه بر این که از تاریخچه‌ی شب یلدا و کارهایی که در این شب انجام می‌دهند برای آن‌ها سخن بگوییم، آن‌ها را نیز در تهیه و چیدمان سفره‌ی یلدا شرکت دهیم.

یکی از نکات جالب این شب ارائه ذوق و هنر سلیقه ایرانی در چیدن و طراحی روی انواع میوه هاست که مسلما هندوانه و انار جز شاخص های اصلی آن است.

طرح انار برای شب یلدا

درست کردن طرح انار برای شب یلدا

تزیینات دست‌ساز علاوه بر بالا بردن مهارت‌ها و خلاقیت دانش آموزان، سفره‌ی یلدا را نیز زیباتر می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با نمد، کاغذ رنگی، کاغذ کشی و دیگر مصالح دلخواه تزیینات زیبایی به شکل انار بسازند و در تزیین سفره‌ی یلدا از آن‌ها استفاده کنند. 

 تزئین لباس و یا روپوش مدرسه با تم شب یلدا

تزئین لباس و یا روپوش مدرسه با تم شب یلدا

اگر قرار است جشن یلدای خوبی برگزار شود، چرا از خود افراد شروع نکنیم؟ تهیه‌ی این لباس‌های به شکل انار و هندوانه بسیار آسان است و قابل پوشیدن روی روپوش مدرسه نیز هستند.لازم نیست حتما برای تهیه‌ی این لباس‌ها از پارچه‌‌ی نو استفاده شود. می‌توانید به دانش‌آموزان یاد دهید چگونه با استفاده از پارچه‌های کهنه لباس‌های جدید درست کنند. حتی به جای پارچه از کاغذ رنگی و چسب نیز می‌توانید استفاده کنید.

تزئین کلاه بوقی برای شب یلدا

درست کردن کلاه بوقی برای شب یلدا توسط بچه ها

یکی دیگر از چیزهایی که دانش آموزان برای پوشش یلدایی می‌توانند استفاده کنند، کلاه با طرح‌های یلدایی است. ساخت این کلاه‌ بوقی‌ها نیز کاری بسیار ساده است که با مقوا و کاغذ رنگی به خوبی قابل اجراست.

 تزئین بادکنک برای شب یلدا

تزئین بادکنک برای شب یلدا توسط بچه ها

یکی دیگر از راه‌هایی زیبا و جذاب کردن تزیینات، استفاده از بادکنک است. برای شب یلدا می‌توان چیدمان بادکنک‌ها را با کمی خلاقیت مناسب یلدا کرد. برای این منظور می‌توانید از باکنک‌هایی با رنگ‌های سبز و قرمز استفاده کنید.

تزئین جا قاشقی برای سفره یلدا

تزئین جا قاشقی برای سفره یلدا توسط بچه ها

ظروف سفره‌ی یلدا نیز می‌تواند دست‌ساز باشد. با شیشه‌های بدون استفاده‌‌ی مواد خوراکی و کمی رنگ می‌توان این جاقاشقی زیبا برای شب یلدا را ساخت.

 

تزئین ظرف انار

تزئین ظرف انار توسط بچه ها برای شب یلدا

یکی از فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان می‌توانند انجام دهند، تزیین خوردنی‌های شب یلدا است. با این کار هم با خوراکی‌های مرسوم این شب آشنا می‌شوند و هم در تهیه‌ی آن‌ها نقش داشته‌اند. ایده‌های متنوعی برای تزیین ظرف انار برای شب یلدا وجود دارد. 

هدیه های دست‌ساز برای شب یلدا

هدیه های دست‌ساز برای شب یلدا

یکی دیگر از کارهایی که دانش آموزان برای برگزاری مراسم یلدا می‌توانند انجام دهند، درست کردن گیفت شب یلدا است.گیفت یلدا، هدیه‌ی کوچکی است که به عنوان قدردانی و یادبود از طرف میزبان به مهمانان داده می‌شود. هر کلاسی می‌تواند گیفت مخصوص شب یلدا را بسازد و به دیگر کلاس‌ها هدیه دهد و خاطره‌ی یلدا را در ذهن آنان روشن نگه دارد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .